صبح امروز (چهارشنبه 22 آذر)، اولین رویداد تامین مالی جمعی توسط سکوی تامین مالی آیفاند برگزار شد.

در ابتدای این رویداد راس ساعت 10 صبح تامین مالی برای طرح تولید و فروش خودروهای برقی شرکت الیزه خودرو شتاب آغاز شد که در کمتر از 35 دقیقه، 98 سرمایه گذار مبلغ 2.5 میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری کردند.

این طرح قرار است واردات بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای مونتاژ خودروهای برقی را تامین مالی کند تا پس از آن این خودروها در شرکت الیزه خودرو شتاب تولید شود، مدت زمان این طرح 12 ماهه با نرخ بازپرداخت سود 45 درصد و ودوره بازپرداخت سه ماهه است.

محمد ایزدی مدیرعامل شرکت الیزه خودرو شتاب در این رویداد درباره فعالیت ها و پیشینه این شرکت، گفت: فعالیت الیز خودرو از 17 سال گذشته به عنوان یکی از خطوط شرکت دارکوب که تولیدکننده قطعات خودرواست شروع به کارکرد.

وی افزود: به عنوان یکی از طرح های آینده نگرانه در گروه دارکوب پیش بینی تولید خودروهای برقی انجام شده است، پس از 12 سال که به عنوان یکی از خطوط تولید با برند الیز قطعات تولید میکردیم در سال 96 به شرکت تبدیل شده و شروع به فعالیت کردیم و تا سال 96 تقریبا 15 محصول در الیزه تولید میشد.

مدیرعامل شرکت الیزه خودرو شتاب گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی اماکن گردشگری، این شرکت وارد رکود شد زیرا مرزها بسته شد، حدود دو سال فعالیت شرکت فقط در زمینه طراحی و خدمات پس از فروش بود، همزمان شرکت تفتان خودرو نیز با همین مشکلات مواجه بود و الیزه خودرو شتاب در سال 1400 پس از رفع شیوع کرونا و افزایش گردشگری با شرکت تفتان به یکدیگر پیوسته و یک شرکت را تشکیل دادند.

ایزدی اضافه کرد: در یک سال و نیم اخیر در حال توسعه فعالیت خود هستیم. بخشی از قطعات خودروهای برقی وارداتی است، البته توانمندی تولید این قطعات در کشور وجود دارد اما با توجه به توجیه اقتصادی تولید این قطعات اکنون صرفه اقتصادی برای ان وجود ندارد.

وی ادامه داد: تلاش های زیادی برای شناساندن این خودرو برقی در بازار انجام شده است، به عنوان مثال سه شنبه های بدون خودرو در چهارباغ حدود سه سال توسط شرکت ما تامین شد تا بتوانیم محصولات را به مردم معرفی کنیم.

مدیرعامل شرکت الیزه خودرو شتاب گفت: در این شرکت علاقه مند به توسعه خودروهای برقی بودیم و  از این رو تامین مالی جمعی در دستور کار قرار گرفت، از انجا که خودروهای برقی یکی از راهکارهای مهم برای محافظت از محیط زیست است، امیدواریم بتوانیم علاوه بر فعالیت اقتصادی، فرهنگسازی لازم در این مسیر انجام شود و شمعی در این تاریکی روشن کنیم.

ایزدی اضافه کرد: خوشبختانه کف سرمایه مورد نیاز برای این تامین مالی در کمتر از دو دقیقه تامین شد، امید است بتوانیم در ادامه توسعه خودروهای برقی را بیش از پیش رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: برای بومی سازی تولید خودروهای برقی، برخی از قطعات این خودروها را از قطعات و محصولات استاندارد موجود در بازار بهره بردیم تا خدمات پس از فروش به راحتی تامین شود و نیازی به واردات نیز نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت الیزه خودرو شتاب گفت: برای محصول اخیر نیازمند تبلیغ و فرهنگسازی در کشور هستیم. برای اقتصادی شدن تولید قطعاتی که واردات آن را انجام خواهیم داد نیازمند ساخت سالی 50 هزار خودروی برقی در کشور هستیم، این طرح سود چندانی برای الیزه ندارد اما هدف ما توسعه فرهنگ استفاده از خودروهای برقی و کاهش مشکلات اقتصادی موجود در مسیر تولید خودروهای برقی هستیم.