برخی تصور میکنند برای سرمایه گذاری به یک سرمایه کلان نیاز است اما نباید از این نکته غافل بود که سرمایه گذاری با پول کم نیز میتواند گردش مالی قابل توجهی ایجاد کند. در این مقاله سعی داریم روش های مختلف سرمایه گذاری با پول کم را معرفی کنیم و پس از آن نیز به معرفی سریع ترین و امن ترین روش سرمایه گذاری با پول کم بپردازیم.

ممکن است برخی افراد تصور کنند که سرمایه گذاری با پول کم نمیتواند سود چندانی داشته باشد چرا که به عنوان مثال اگر شما یک میلیارد تومان در بانکی که سود علی الحساب 23 درصد به سرمایه گذاری ها اختصاص میدهد سرمایه گذاری کنید میتواند 230 میلیون تومان سود دریافت کنید اما در همین روش سود سرمایه گذاری 10 میلیون تومان، دو میلیون و 300 هزار تومان خواه بود که رقم چندان بالایی نیست.

همین موضوع منجر شده که بسیاری از افراد با وجود در اختیار داشتن سرمایه های خرد، به فکر سرمایه گذاری نیفتند. پیش از این که تورم کمتر از 20 درصد بود سپرده های بانکی برای کسب سود جذاب بود اما اکنون سودهای بیست و چند درصدی بانکی نمیتواند تورم را جبران کند، بنابراین اگر سرمایه های خود را در سایر روش ها هزینه کنید و یا حتی پولتان را به خرید کالا اختصاص دهید بیشتر سود کرده اید.

سوال اینجاست که بهترین روش سرمایه گذاری با بودجه کم چیست؟

برخی از افراد اینطور استدلال میکنند که با توجه به اینکه اکنون با درآمد خود نمیتوانند مخارج روزانه خود را تامین کنند، نمیتوانند به حوزه سرمایه گذاری ورود کنند، اما باید توجه داشت این افراد اگر به سرمایه گذاری ورود نکنند با این میزان حقوق همواره عقب تر از هزینه ها حرکت میکنند و همین موضوع دلیلی است بر اینکه با پول کم نیز سرمایه گذاری کنیم.

در واقع سرمایه گذاری با پول کم منافعی دارد که آن را به هیچ گونه سرمایه گذاری نداشتن برتری میدهد. در مقابل باید توجه داشت سرمایه گذاری با پول زیاد هم لزوما با موفقیت همراه نیست و ریسک هایی دارد از جمله آنکه افتتاح حساب های بلند مدت منجر به عقب ماندن از تورم و از دست رفتن ارزش اصل پول میشود.

سرمایه گذاری با پول کم به نوعی با ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود تقارن معنایی دارد چراکه اگر کسب سود با پول کم را تمرین کنیم و از جوانی شروع به سرمایه گذاری کنیم شانس آزمون و خطا با مبالغ کم را خواهیم داشت و میتوانیم با جمع اوری سود ها به ثروت بیشتری دست یابیم.

بورس نخستین راه سرمایه گذاری با پول کم در دنیا

در گذشته و در زمان شروع به کار بورس آمریکا فقط عده محدودی از افراد ثروتمند میتوانستند در این بازار سرمایه گذاری کنند که همین موضوع اقتصاد آمریکا را با مشکلاتی مواجه کرد از جمله آنکه اگر زمانی بخشی از افراد تصمیم به خروج از بازار میگرفتند، کل اقتصاد آمریکا با چالش مواجه میشد، از طرفی حجم مجموع سرمایه های خرد بیشتر از سرمایه های ثروتمندان بود که بازار سهام از آن بی بهره مانده بود.

همین موضوع منجر شد که مجوز ورود سرمایه گذاران خرد به بازار سهام نیز صادر شود که بورس را به یکی از مهم ترین روش های سرمایه گذاری با پول کم تبدیل کرد.

بورس یک بازار و اقتصاد پویاست که از شرکت ها و نهادهای تجاری مختلف تشکیل شده است و سرمایه گذار میداند که سرمایه خود را در صنعت کشور خود سرمایه گذاری کرده است، اما نکته ای که نباید از آن غافل ماند این است که در ایران اکنون سال هاست با نوسانات شدید بورس بسیاری از افرادی که اطلاع کافی از سرمایه گذاری در بورس نداشته و به آن ورود کرده اند، متضرر شده اند. پیش از شروع سرمایه گذاری در بورس، نیازمند آموزش های کافی و دقیق هستیم و افراد معمولی و بدون اطلاع بهتر است به این بازار ورود نکنند.

 البته سرمایه گذاری با پول کم در بورس مزایایی هم دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم:

سودآوری در بورس نامحدود است و با انتخاب سهم های مناسب و جابه جایی درست میان سهم های مختلف میتواند به سودهای روزانه بیش از پنج درصد دست یافت.

سرمایه گذاری در بورس از نوع سرمایه گذاری مرکب است و هر روز که سود به شما تعلق میگیرد، سود شما نیز به سرمایه تان اضافه و روز بعد مجموع این دو برای شما سود آوری میکند.

سرمایه گذاری در بورس کسب تجربه را نیز به دنبال خواهد داشت و کمک میکند تا در مدیریت سرمایه های کلان خود بهتر عمل کنید.

سرمایه گذاری با پول کم در صندوق ها

انواع صندوق های سرمایه گذاری همچون صندوق سهام، صندوق مختلط و صندوق های درآمد ثابت در بازار فعال است که هر یک با ریسک هایی نیز همراه است. سرمایه گذاری در این صندوق ها به این معناست که شما با خرید واحدهای انها در مجموع سرمایه گذاری صندوق ها شریک خواهید شد و به تبع، ریسک های این سرمایه گذاری نیز متوجه سرمایه شما خواهد بود.

در بین صندوق های سرمایه گذاری، کم ریسک ترین صندوق ها، صندوق های درآمد ثابت هستند که اکنون سالانه بین 23 تا 25 درصد سود به سهامداران خود اختصاص میدهند و با توجه به میزان تورم بالای 40 درصد، سرمایه گذاری در این صندوق ها نیز ریسک از دست رفتن ارزش سرمایه را به دنبال دارد.

بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم

یکی از بهترین مدل های سرمایه گذاری با پول کم که از سال 98 در ایران نیز راه اندازی شده، تامین مالی جمعی است که همه مزایاییک سرمایه گذاری را با خود به همراه دارد. در تامین مالی جمعی، افراد سرمایه های کم خود را در  توسعه کسب و کارها سرمایه گذاری میکنند.

بیشتر بخوانید: تامین مالی جمعی چیست؟

تامین مالی جمعی میتواند برای شما یک سبد متنوع برای سرمایه گذاری فراهم کند که به وسیله آن ریسک شکست را کاهش داده و بتوانید همزمان به سود قابل توجهی نیز دست یابید.

سرمایه گذاری با پول کم در آیفاند

طرح های تامین مالی جمعی آیفاند اکنون با سود سالیانه بیش از 40 درصد در اختیار سرمایه گذاران قرار میگیرد که شرایط آن را بسیار ویژه کرده است. حداقل مبلغی که هر فرد حقیقی میتواند در آیفاند سرمایه گذاری کند، اکنون 100 هزار تومان است.

همچنین باید توجه داشت که طرح های تامین مالی جمعی آیفاند دارای ضمانتنامه تعهد پرداخت بابت اصل سرمایه است، بنابراین اصل سرمایه شما تضمین شده و متوجه ریسک نخواهد بود این در حالی است که در سایر روش های سرمایه گذاری اصل سرمایه نیز با ریسک هایی همراه است.

علاوه بر موارد گفته شده، کسب و کارهایی که  طرح تامین مالی جمعی آنها در آیفاند منتشر میشود به طور کامل و تخصصی توسط تیم ارزیابی آیفاند مورد بررسی قرار گرفته اند، ایننکه کسب و کارها بتوانند سود مورد نظر را محقق کرده و اصل سرمایه را به سرمایه گذاران بازگردانند به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته و کارنامه طرح های موفق آیفاند نیز موید این موضوع است.

تاکنون 25  کسب و کار موفق به دریافت سرمایه مورد نیاز خود از آیفاند شده و سه شرکت نیز در دو نوبت جذب سرمایه انجام داده اند. جریان سرمایه گذاری در آیفاند همواره ادامه دارد و شما میتوانید با هر میزان سرمایه در اختیارتان همراه آیفاند شوید.