قیمت انس جهانی طلا که در ابتدای آذر ماه به 2070 دلار نیز رسید اکنون در محدوده 2000 تا 2053 دلار در حال نوسان است و به نوعی می‌توان گفت در آستانه سال میلادی جدید روزهای رکودی را سپری می‌کند، بازارهای جهانی با شروع سال میلادی جدید وارد تعطیلات کریسمس می‌شود.

بازار ایران در اولین روز هفته جاری با تغییرات قیمت همراه بود و عوامل مؤثر بر قیمت طلا از جمله انس جهانی و قیمت دلار نیز تقریباً روند ثابتی داشته است. قیمت طلا در اولین روز هفته کاهش یافته و سکه نیز رشد محدودی داشت.

بازار طلا در ایران از ابتدای سال جاری شرایط رکودی داشت و نوسانات چندان قابل توجهی را نیز تجربه نکرد، با این وجود معامله گران امید دارند در ماه‌های پایانی سال تا حدودی رونق به بازار طلا بازگردد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار در ابتدای سال جاری در محدوده دو میلیون و 500 هزار تومان بوده و در بیشترین رقم خود در اردیبهشت ماه به دو میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. در انتهای آذرماه نیز هر گرم طلای 18 عیار در محدوده دو میلیون و 400 هزار تومان قرار گرفته است. نمودار تغییرات قیمت طلای 18 عیار از فروردین تا آذرماه را در زیر مشاهده می‌کنید:

مسائل و درگیری‌های خاورمیانه مهم‌ترین عامل نوسان انس جهانی طلا در ماه‌های اخیر بوده و برخی از تحلیلگران معتقدند اخبار سیاسی بلافاصله روی قیمت‌ها در بازارهای جهانی تأثیر می‌گذارد.

به طور کلی، معامله گران بازار طلا معتقدند در پایان سال میلادی قیمت انس جهانی طلا نوسان چندانی نخواهد داشت، اکنون در تعطیلات پایان هفته بازارهای جهانی هستیم و قیمت انس جهانی طلا ثابت است.