با توجه به گسترش روش تامین مالی جمعی در سال‌­های اخیر، این روزها، این روش تامین مالی در میان فعالان اقتصادی طرفداران زیادی پیدا نموده و شاهد استقبال روزافزون سرمایه‌­پذیران  و مراجعه شرکت‌­های متعدد به سکوهای تأمین مالی جمعی به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز جهت اجرای طرح‌­ها اقتصادی هستیم.

از آن­جا که بررسی شرایط شرکت­‌ها و ارزیابی آن­ها از جنبه­‌های مختلف، اولین گام در جهت تأمین مالی آن­ها توسط سکوهای تامین مالی جمعی است در ادامه توضیحاتی در رابطه با نحوه این ارزیابی ارائه می­‌شود.

در ابتدا، پس از مشاوره با کارشناسان آیفاند در خصوص طرح مورد نظر، فرایند ارزیابی اقتصادی و حقوقی شرکت توسط کارگروه ارزیابی آیفاند انجام می‌­شود. این ارزیابی به صورت بررسی سوابق فعالیت اقتصادی شرکت شامل صورت­‌های مالی شرکت و اظهارنامه‌­های مالیاتی در­  3 سال اخیر و ترازهای فصلی سال گذشته و سال جاری و همچنین بررسی مدارک حقوقی از جمله گزارش اعتبارسنجی و گواهی عدم سوء پیشینه می­‌باشد. در صورتی عدم برخورداری شرکت‌­ها از استاندارهای لازم و کافی جهت پذیرش در این مرحله، درخواست آن‌­ها مبنی بر تامین مالی جمعی از سوی سکوی آیفاند رد خواهد شد. وجود زیان انباشته در آخرین صورت مالی، داشتن معوقات و چک­‌های برگشتی رفع سوء اثر نشده و عدم شفافیت مالی از جمله مواردی هستند که موجب رد درخواست شرکت­‌ها توسط آیفاند می‌­گردند.

در صورت پذیرش در مرحله اول ارزیابی، طرح ارائه شده توسط شرکت، توسط کارشناسان آیفاند از منظر مالی و اقتصادی امکان­سنجی می‌­شود. در این مرحله، شرکت­‌ها موظف به ارائه مدارک و مستنداتی از جمله فاکتورهای رسمی خرید و فروش و قرادادهای رسمی (در صورت وجود) مربوط به طرح می‌­باشند. پس از شناسایی و محاسبه درآمدها، هزینه‌­ها،  عمر پروژه و ریسک‌­های مرتبط با طرح، تدوین طرح توجیهی و محاسبه شاخص‌هایی همچون حاشیه سود طرح، نرخ بازده داخلی و ...، توجیه پذیری اقتصادی طرح به تایید کارشناسان آیفاند رسیده و در مرحله آخر پس از دریافت تایید نهاد مالی ناظر و سازمان فرابورس ایران طرح مزبور در سکوی تامین مالی آیفاند منتشر و تامین مالی خواهد شد.

در کنار موارد ذکر شده، با توجه به رخدادهای بازارهای موازی و همچنین با توجه به این که سرمایه‌­گذاری در کمپین­‌های تامین مالی جمعی همواره با ریسک­‌هایی همراه است، طرح‌­هایی که از ریسک کمتر و نرخ سود مشارکت بالاتر برخوردار باشند به دلیل جذابیت بیشتر نزد سرمایه‌گذاران، نزد سکوی آیفاند ارجح می­‌باشند.

در آیفاند، به منظور کاهش ریسک­‌های پیش روی سرمایه­‌گذاران، علاوه بر بررسی‌­های مذکور در رابطه با شرایط شرکت­‌ها، اصل سرمایه سرمایه‌­گذاران نیز با دریافت ضمانت­نامه تعهد پرداخت از شرکت­‌های سرمایه­‌پذیر، تضمین شده و اگر بنا به هر دلیل طرحی با شکست رو به رو گردد اصل سرمایه سرمایه­‌گذاران با خطری رو به رو نخواهد شد.

سکوی تامین مالی جمعی آیفاند با انجام بررسی‌­های دقیق و موشکافانه به دنبال شناسایی طرح­‌های توجیه پذیر و سودآور  از شرکت­‌های پر پتانسیل است به گونه­‌ای که سرمایه‌­گذاران بتوانند با خیال آسوده سرمایه‌­گذاری نمایند. اما سرمایه­‌گذاران بایستی به این امر آگاه باشند که تامین مالی جمعی نیز مانند بسیاری از سرمایه‌­گذاری‌­های تجاری، بی خطر نبوده و ریسک‌­های عدم موفقیت، طرح­‌های منتشر شده در سکوهای تامین مالی جمعی را نیز تهدید می­‌کند. بر این اساس، لازم است سرمایه‌­گذاران قبل از اقدام به سرمایه‌­گذاری در هر طرح از ریسک‌­­های مرتبط با آن که در بخش پیوست قرارداد ذکر شده است آگاه شوند. انجام سرمایه‌­گذاری به منزله پذیرش بیانیه ریسک است. سود شناسایی شده در طرح‌­ها همگی علی الحساب و بر اساس پیش ­بینی جریان‌­های مالی ناشی از تولید و فروش شرکت­‌ها با توجه به سوابق گذشته آن­‌ها است. در این میان، سکوی آیفاند سعی بر آن دارد که با بررسی دقیق و دریافت اسناد مالی معتبر از شرکت­‌ها، از انتشار اطلاعات موهوم جلوگیری نموده و اطلاعات دقیق در اختیار سرمایه­ گذاران قرار دهد.