به گزارش روابط عمومی سکوی تامین مالی جمعی آیفاند، قانون مالیات بر عایدی سرمایه به تازگی در مجلس تصویب شد که برای افراد غیر تجاری شامل املاک، خودرو سواری، دلار و ارز، طلا، نقره و پلاتین می‌شود. در ادامه، جزئیاتی را درباره این قانون آمده است:

- مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

    - مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات مستقیم است که نسبت به مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش دارایی‌های مختلف توسط افراد در حوزه‌های بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه اعمال می‌شود.

    - نرخ مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند صفر تا 40 درصد باشد.

    - در تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، عواملی نظیر مدت‌زمان نگهداری از موضوع مالیات موثر است.

- دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه:

    - املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

    - انواع وسایل نقلیه

    - انواع طلا، نقره، پلاتین، مسکوکات طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات

    - انواع ارز

- دارایی‌های معاف از مالیات بر عایدی سرمایه:

    - ملک مسکونی متعلق به اشخاص غیرتجاری بالای 18 سال که دوره تملک آن بیش از دو سال باشد و ملک مسکونی دیگری متعلق به اشخاص مذکور نباشد.

    - وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی و متعلق به اشخاص غیرتجاری بالای 18 سال که دوره تملک آن بیش از دو سال باشد و تنها وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی متعلق به وی باشد.

    - املاک پس از اخذ پروانه ساختمانی تا قبل از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشروط به اینکه بیش از چهار سال از تاریخ اخذ اولین پروانه ساختمانی نگذشته باشد و همچنین اولین انتقال املاک پس از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی.

برای محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه، می‌توانید از مقادیر زیر استفاده کنید:

- اگر دارایی را کمتر از یک سال نگه داشته‌اید:

    - املاک: 40 درصد

    - خودرو: 30 درصد

    - طلا، ارز و جواهرات: 30 درصد

- اگر دارایی را بین یک تا دو سال نگه داشته‌اید:

    - املاک: 30 درصد

    - خودرو: 20 درصد

    - طلا، ارز و جواهرات: 20 درصد

- اگر دارایی را بیش از دو سال نگه داشته‌اید:

    - املاک: 4 درصد

    - خودرو: 0 درصد (معافیت)

    - طلا، ارز و جواهرات: 0 درصد (معافیت)

مالیات بر عایدی سرمایه به سود حاصل از فروش دارایی‌هایی تعلق می‌گیرد که مولد نیستند و صاحبان آن‌ها به هیچ طریقی به ارزش آن‌ها اضافه نکرده‌اند. این مالیات به جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و کنترل نوسانات بازارها کمک می‌کند.

میزان دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، در انگلیس و ایالات متحده آمریکا نرخ حدوداً 28 درصد و در آلمان و استرالیا نیز نرخ در حدود 25 درصد است.

طبق مصوبه مجلس، معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شده‌اند. این تصمیم به معنای عدم اعمال مالیات بر سود حاصل از انتقال اوراق بهادار در بورس است،  انتقال اوراق بهادار در خارج از بورس، صندوق‌ها و گواهی‌های سپرده طلا مشمول مالیات نخواهد بود،  در نتیجه، معاملات بورس از این مالیات مستثنی شده‌اند.

طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست، از این رو گواهی مشارکت در طرح‌های تامین مالی جمعی نیز شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود و این طرح ها معاف از این نوع مالیات نیز هستند.