مهرداد یزدانی صبح امروز (چهارشنبه 22 آذر) در اولین رویداد تامین مالی جمعی که توسط سکوی تامین مالی آیفاند برگزار شد، اظهار کرد: آیفاند در 12 ماه فعالیت خود بیش از 100 تقاضای تامین مالی از سراسر کشور دریافت کرده که بیش از 100 طرح بررسی و بیش از 50 طرح تدوین شد. در نهایت پس از ارزیابی شرکت­ها و طرح­های آن­ها 15 طرح تاکنون منتشر و برای آن­ها تامین مالی جمعی انجام شد. بیش از 50 میلیارد تومان تامین مالی جمعی برای این 15 طرح انجام شده است. بیش از 1200 حساب کاربری برای اشخاص حقیقی و حقوقی در وبسایت آیفاند ایجاد شده و حدود 400 سرمایه گذار تاکنون در آیفاند سرمایه گذاری کرده اند.

وی افزود: برخی از سرمایه گذاران در همه طرح های آیفاند سرمایه گذاری کرده اند و این میزان سرمایه گذاری برای یکی از اشخاص به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل آیفاند گفت: صندوق پژوهش و فناوری استان گیلان، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق و صندوق پژوهش و فناوری اصفهان از جمله صندوق هایی است که ضمانت نامه طرح های آیفاند را صادر کرده اند.

یزدانی اضافه کرد: در دستورالعمل جدید فرابورس سختگیری ها برای پذیرش طرح ها افزایش قابل توجهی داشته و همین موضوع منجر به افزایش دقت و زمان بررسی و پذیرش طرح ها شده است.

وی تصریح کرد: هدایت اعتبار به سمت تولید کالا و خدمات در بخش خصوصی بازده بالا با وجود ریسک پایین، نظارت قانون مند، معافیت مالیات و شفافیت در انتشار اطلاعات تصمیم ساز از جمله دلایل افراد برای سرمایه گذاری در طرح های تامین مالی جمعی است.

مدیرعامل ایفاند گفت: تمامی ریسک ها از جمله ریسک نقدشوندگی، ریسک های خاص طرح و سایر ریسک­ها به صورت شفاف در سکو اعلام خواهد شد.

یزدانی خاطرنشان کرد: فرایند تامین مالی جمعی شامل درخواست تامین مالی، ارزیابی اولیه و تدومین طرح، تایید توسط نهاد مالی، تعیین تضامین، عقد قرارداد و ارسال به فرابورس جهت دریافت نماد، دریافت نماد، انتشار و جمع اوری وجوه، پرداخت، نظارت، دریافت مستندات پیشرفت طرح و ارائه گزارش، حسابرسی، تعیین سود نهایی، تسویه و تصفیه حساب است.