کرادفاندینگ (crowdfunding) یا تامین مالی جمعی، روشی موثر در جذب سرمایه به هدف توسعه ی کسب و کار یا ایده جدید و یا سرمایه گذاری است.

پلتفرم های تامین مالی جمعی به افرادی که ایده ی کسب و کاری دارند کمک می کنند تا سرمایه ی مورد نیاز خود را تامین کنند. این نوع تامین سرمایه روشی مطلوب برای تقویت اقتصاد جامعه و افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید است.

اما ایجاد یک طرح کرادفاندینگ موفق نیاز به کار سخت و حرفه ای دارد. در این مقاله عوامل موفقیت یک طرح تامین مالی جمعی موفق را بررسی می کنیم.

 

هنر و علم تامین مالی جمعی

فرآیند به موفقیت رساندن یک پروژه تامین مالی جمعی، علاوه بر این که به علم نیاز دارد، یک هنر است. این کار شباهت زیادی به جذب مشتری بالقوه دارد؛ چرا که مردم بیشتر روی طرح هایی سرمایه گذاری می کنند که احتمالا در آینده مشتری آن می شوند.

بنابراین به هنر، در قالب یک داستان خوب که برای مخاطب تعریف می کنید و بستری برای به اشتراک گذاشتن طرح در قالب علم و همچنین یک فرآیند گام به گام که در رسیدن به اهدافتان به شما کمک می کند نگاه کنید.

 

روانشناسی کرادفاندینگ

درک روانشناسی کرادفاندینگ

در تامین مالی جمعی یک فرآیند فکری و روانشناختی وجود دارد که حتی باهوش ترین صاحبان مشاغل هم ممکن است از آن آگاه نباشند؛ حتی آن دسته از مدیرانی که قبلا طرح های کرادفاندینگ موفقی  را اجرا کرده اند.

برای مثال، یکی از راه های متداول برای تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ)، برگذاری طرح "همه یا هیچ" است. به این معنی که سرمایه پذیر پولی را دریافت نمی کند، مگر این که به مبلغ جمع آوری شده با هدفی که تایین شده برابر شود.

روش دوم دریافت مرحله به مرحله ی پول های جمع آوری شده است.

در حالی که روش دوم به ظاهر خطر کمتری دارد و بهتر به نظر می رسد، اولی هم برای کسب و کار ها و هم برای سرمایه گذاران موفقیت آمیزتر است. این که کارآفرینان در طرح کرادفاندینگ همه یا هیچ، همه چیز را شرط بندی می کنند، برای مخاطب در رسیدن به هدف جذابیت ایجاد می کند؛ چرا که ریسک را از دوش سرمایه گذار بر می دارد.

 

انجام تحقیقات در تامین مالی جمعی ضروری است

اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع طرح تامین مالی جمعی، تحقیقات کاملی انجام داده اید، سعی کنید از تمام قوانین و مقررات مربوط به منبع جذب سرمایه آگاه باشید. تامین مالی جمعی موفق، علاوه بر تامین سرمایه مورد نیاز کسب و کار شما، یک بانک مشتریان بالقوه نیز برایتان ایجاد می کند.

 

مطمئن شوید پلتفرم مناسبی را برای کرادفاندینگ انتخاب کرده اید

امروزه چندین پلتفرم تامین مالی جمعی در جذب سرمایه برای توسعه کسب و کار در دسترس است. پلتفرم مناسب، به شما کمک می کند تا به سرمایه گذاران بالقوه و بازار هدفتان متصل شوید؛ پس انتخاب پلتفرم مناسب در پارامترهای طرح بسیار مهم است.

اگر شما هم جهت توسعه کسب و کارتان نیاز به جذب سرمایه دارید، به راحتی می توانید این کار را از طریق پلتفرم آیفاند انجام دهید. برای شروع اینجا (لینک سرمایه پذیر) کلیک کنید.

 

چیزی بیش از یک فکر ساده به سرمایه گذاران طرح ارائه دهید

به یاد داشته باشید که مردم دوست دارند پروژه هایی را تامین سرمایه کنند که احتمالا در آینده مشتری آن می شوند؛ پس وقتی آماده ی راه اندازی طرح تامین مالی جمعی خود هستید به چیزی بیش از یک ایده نیاز دارید. برخی از ابتکارات نیازی به محصول فیزیکی ندارد؛ اگر کسب و کار شما هم چنین حالتی دارد، یک نمونه ی اولیه داشته باشید تا به عنوان نمونه به سرمایه گذاران بالقوه تان ارائه دهید.

مثلا بازی ویدیویی Star Citizen که رکورد های تامین مالی جمعی را شکست، چیزی بیش از وعده پیشرفته ترین بازی ویدیویی جهان را برای ارائه داشت.

 

برای طرح تامین مالی جمعی خود ابزارهای مارکتینگ ایجاد کنید

زمانی که مخاطب هدف خود را شناختید، تبلیغات و تولید محتوای فیزیکی و مجازی را شروع کنید. سعی کنید مطالب را برای مخاطبتان شخصی سازی کنید. سعی کنید ابزار های مارکتینگ را متناسب با پروژه خود انتخاب کنید.

 

بازاریابی محتوایی

با بازاریابی محتوایی داستان کسب و کار خود را تعریف کنید

یکی از جنبه های کلیدی تسخیر قلب و ذهن سرمایه گذاران بالقوه، تریف داستان ارزش کسب و کارتان به شیوه ای است که معتبر، قانع کننده و موثر باشد. تبلیغات طرح تامین مالی جمعی در واقع همان بازاریابی محتوایی است؛ اما به شیوه ای که برای مخاطب جذاب باشد. انجام این کار به زبان آسان است؛ پس برای انجام بهتر این کار حتما با افراد متخصص مشورت کنید. حتی می توانید برای انجام ری‌برندینگتان با چند شرکت معتبر همکاری کنید. بهترین کار این است که سعی کنید توجه روزنامه نگاران و رسانه ها را به کسب و کار خود جلب کنید.

حتما وبسایتتان را تکمیل کرده و اطلاعات تماس درستی را در آن وارد کنید. علاوه بر این بهتر است که اسنادی همچون صورت های مالی تان را نیز جهت دانلود در سایت قرار دهید؛ این کار شفافیت را بالا می برند و اعتماد سازی قوی برایتان انجام می دهد. اگر در زمینه ی تولید محتوا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، مقاله ی کرادفاندینگ برای کارآفرینان (لینک مقاله) می تواند برایتان مفید باشد.

 

تولید محتوا را شخصی سازی کنید

بدون توجه به این که پروژه تان شخصی یا تجاری است، در تولید محتوا آن را شخصی سازی کنید. چرا که وقتی مردم حس کنند که شما را می شناسند، راحت تر به شما و اهدافتان اعتماد می کنند. اگر در مورد خودتان و عملکردتان شفاف عمل کنید، موفقیت فوق العاده ای را در طرح تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) خود خواهید داشت. با این وجود به یاد داشته باشید که اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات می تواند خطرناک باشد.

 

همه چیز را هدفگذاری کنید

هنگامی که یک طرح تامین مالی جمعی را شروع می کنید، مانند هر پروژه دیگری ابتدا با هدف گذاری شروع کنید؛ این اهداف می توانند شامل اهداف تولید، اهداف پیشبرد پروژه و مبلغ سرمایه ی هدف باشد.

حداقل مبلغ لازم برای پیشبرد برنامه های تجاری تان و همچنین رقم ایده آلی که با آن نیازتان به جذب سرمایه برطرف می شود را تعیین کنید. هر مقداری بیشتر از این مبلغ، وجه ی قانونی ندارد؛ اما مطمئن شوید که در مورد این مبلغ واقع بین هستید. سعی کنید که تعادل را بین مبلغی که می خواهید و نیاز دارید برقرار کنید.

 

با مخاطبانتان ارتباط موثر برقرار کنید

اطمینان حاصل کنید که در طول فرآیند جذب سرمایه، با سرمایه گذاران ارتباط برقرار کرده اید. این کار به توسعه ی اعتماد آن ها کمک می کند؛ پس از شفافیت نترسید.

به یاد داشته باشید که سرمایه گذاران بهترین متحدان و مبلغان شما هستند. ممکن است شما را به دوستان و خانواده شان معرفی کنند و حتی در شبکه های اجتماعی شان در مورد شما و طرح تامین مالی جمعی تان صحبت کنند. به هر حال قدرت آن ها در تعدادشان است و می تواند بهترین روش تبلیغات باشد. بهترین راه تشویق آن ها به تبلیغ شما، ارائه ی پاداش به آن ها است.

 

چطور برای طرح تامین مالی جمعی خود آماده شویم؟

قبل از شروع طرح کرادفاندینگ، مطمئن شوید که همه چیز را آماده کرده اید؛ این مراحل علاوه بر تعیین هدف به عنوان مرحله ی اولیه، شامل مراحل مهم اما ساده تری هم هست:

  • برای طرح تامین مالی جمعی خود بودجه تعیین کنید.
  • قوانین و مقررات مربوط به هر پلتفرم کرادفاندینگ را درک کنید.
  • منابع و دارایی های مورد نیاز خود را (شامل مارکتینگ و...) آماده کنید.
  • به سرمایه گذاران خود پاداش دهید.

علاوه بر این ها تعیین کنید که تبلیغات خود را کجا انجام می دهید؛ این ها شامل پلتفرم ها و سایت ها و همچنین انواع شبکه های اجتماعی است؛ همچنین تعیین کنید که چگونه مخاطب را با محتوا و تبلیغات درگیر طرح تامین مالی جمعی خود می‌کنید.

بسیار مهم است که به طور مداوم طرح تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) خود را در کانال ها بازاریابی کنید و کانال‌های ارتباطی زیادی با مشتریانتان ایجاد کنید.

 

به سرمایه گذاران پاداشی بدهید که ارزشش را داشته باشد

از آن جایی که سرمایه گذاران شما با توجه به اقتصاد تورمی، امکان سرمایه گذاری های سود‌آور دیگری نیز دارند؛ پس مهم است که سود مناسبی ارائه کنید.

علاوه بر پاداش نقدی، می توانید پاداش دیگری مثل استفاده از دموی رایگان را نیز برای سرمایه گذاران طرح تامین مالی جمعی تان در نظر بگیرید.

 

اطلاع رسانی گسترده ای برای جذب مخاطب هدفتان انجام دهید

پس از انتشار طرح تامین مالی جمعی خود، در مورد آن اطلاع رسانی کنید. می توانید این کار را با استفاده از شبکه های اجتماعی، ارسال پست در وبلاگ ها و هر جای دیگری که می توانید انجام دهید. هر چقدر دسترسی تان جامع تر باشد، سرمایه گذاران شانس بیشتری دارند تا جذب طرح کرادفاندینگ شما شوند.

 

بازخورد های سرمایه گذاران طرح تامین مالی جمعی خود را بپذیرید

طرح تامین مالی جمعی در واقع دمویی از کل پروژه و کسب و کار شما است؛ پس بازخورد سرمایه گذاران به آن نیز مشابه بازخوردی است که در آینده مشتریان به کسب و کار شما نشان خوهند داد. جذب بازخورد برای پیشرفت کار ضروری است. بازخورد در واقع کمکی به شما در تشخیص نقاط ضعف و طراحی یک برنامه جامع برای رفع آن ها قبل از این است که محصول نهایی به تولید برسد؛ همه ی آن ها را با اشتیاق در طرح تامین مالی جمعی خود بپذیرید و از آن برای بهبود و توسعه ی کسب و کارتان استفاده کنید.

اگر شما هم جهت توسعه کسب و کارتان نیاز به جذب سرمایه دارید، به راحتی می توانید این کار را از طریق پلتفرم آیفاند انجام دهید. برای شروع اینجا (لینک سرمایه پذیر) کلیک کنید.

 

 

مطمئن شوید که به وعده هایی که در طرح کرادفاندینگتان داده اید عمل می کنید

اطمینان حاصل کنید که به وعده هایی که به سرمایه گذاران و افراد خاص پیش از شروع و در حین اجرای طرح تامین مالی جمعی تان داده اید، در طول طرح عمل می کنید. اگر به وعده های خود عمل کنید، نه تنها سرمایه گذاران و مشتریان به ابتکارات آینده تان اعتماد خواهند کرد، بلکه از ناامیدی احتمالی سرمایه گذاران نیز جلوگیری خواهد شد.

 

برای کمپین کرادفاندینگ هزینه کنید

برای جذب سرمایه در طرح تامین مالی جمعی، پول خرج کنید

هزینه های بازاریابی طرح تامین مالی جمعی خود را در برنامه‌ی بازاریابی شرکتتان بگنجانید. در برآورد مبلغ مورد نیازتان برای جذب سرمایه، حتما درصد پلتفرم عامل را در نظر بگیرید تا بعدا به مشکل بر نخورید.

همچنین بودجه لازم برای همکاری با شرکت های تاثیر گذار در صنعت خود را نیز جهت مارکتینگ مشخص کنید.

 

شرکای کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید

بازاریابی برای ایجاد یک طرح تامین مالی جمعی موفق کاری فردی نیست؛ شما به کمک افراد دیگری هم احتیاج خواهید داشت. این کمک می توانند از طرف کارمندی در استخدام شما باشند یا یک شرکت بازاریابی که با آن همکاری می کنید. بهتر است به جای متخصصان بازاریابی، از کسانی استفاده کنید که اطلاعات کاملی در مورد حیطه‌ی کاری و برند شما داشته باشد.

برای جذب سرمایه‌ی مورد نظرتان، به چند سرمایه گذار محدود فکر نکنید، شما باید توجه افراد زیادی را به خود جلب کنید تا به سرمایه‌ی مورد نظرتان برسید؛ چرا که هدف تامین مالی جمعی، گسترده (جمعیت بالا) ولی کم عمق (سرمایه خرد) است.

 

قوانین و مقررات تامین مالی جمعی را بدانید

پلتفرم های تامین مالی جمعی قوانین مخصوص به خود را دارند و ممکن است به طور تخصصی با شرکت های خاصی کار کنند. به هر حال پروسه ی ارزیابی شرکت شما باید طی شود؛ پس انتظار داشته باشید که این پروسه زمان بر باشد.

 

اگر شکست بخورید چه اتفاقی می افتد؟

گاهی شکست برای بهترین، باهوش ترین و ماهر ترین افراد نیز اتفاق می افتد و گاهی شکست می تواند یک موهبت پنهان در خود داشته باشد.

واژه ی شکست گاهی برای کارآفرینان و به خصوص استارتاپ ها اتفاق می افتد و می تواند بهترین تجربه برای یادگیری باشد. بنابراین اگر تجربیات اولیه تان در تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) با شکست همراه شد، نترسید و از این تجربه درس بگیرید تا در آینده بهبود پیدا کنید.

از تغییر رویکرد تبلیغاتی تان، تغییر مخاطب هدفتان و یا هر چیزی که لازم است نترسید؛ چرا که شکست طرح تامین مالی جمعی، احتمالا به این معنی است که محصول و خدمات شما در جامعه چندان محبوب نیست؛ پس هر چیزی را که لازم است تغییر دهید. به یاد داشته باشید که "هر چقدر بیشتر زمین بخورید، بیشتر رشد می کنید".

 

موفقیت کمپین تامین مالی جمعی

ساخت موفقیت طرح تامین مالی جمعی

مطمئنا با فرض شکست هرگز ابتکار عمل پیدا نمی کنید؛ پس فرض خود را بر موفقیت پروژه بگذارید و تمام تلاشتان را بکنید. به استراتژی خود پایبند باشید، به وعده هایتان عمل کنید و در نهایت فراموش نکنید که از تمام سرمایه گذاران خود تشکر کنید. به هر حال شما بدون کمک آن ها نمی توانستید در این جایگاه باشید.

 

در پایان

تعداد زیادی از کسب و کارهای کوچک و متوسط برای افزایش سرمایه ی جذب شده خود و توسعه کسب و کار، از تامین مالی جمعی استفاده می کنند. یک طرح تامین مالی جمعی به شما کمک می کند تا پول و توجه را برای برند و استارتاپ تان جمع آوری کنید و حتی می توانید رشدی را که به نظر غیر ممکن است را در کسب و کارتان به وجود آورید. اگر شما هم جهت توسعه کسب و کارتان نیاز به جذب سرمایه دارید، به راحتی می توانید این کار را از طریق پلتفرم آیفاند انجام دهید. برای شروع اینجا کلیک کنید.