همه چیز را درباره کرادفاندینگ بدانید

کرادفاندینگ، روش نوین تامین مالی و سرمایه گذاری کسب و کارها و پروژه‌ها است. کرادفاندینگ از طریق وجوه و سپرده‌های خرد و کلان اشخاص حقیقی و حقوقی جمع آوری می‌گردد. این امر در ایران به وسیله‌ی یک ابزار اینترنتی تحت نظر سازمان بورس و همچنین با ارائه گواهی شراکت (اوراق) انجام می‌شود. 

در ادامه مطلب درباره کرادفاندینگ توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید. 

 

چطور سرمایه گذاری جمعی را شروع کنیم؟ 

در صورتی که می‌خواهید سرمایه استارتاپ خود را از روش سرمایه گذاری جمعی تامین کنید، باید مراحل زیر را طی کنید.

  • ارائه‌ای شفاف: برای این که سرمایه گذاران ارزش ایده و کاری که شما انجام میدهید را بهتر متوجه شده و بتوانند از آن حمایت کنند، باید آن را به خوبی و به وضوح ارائه دهید. بدین ترتیب سرمایه گذاران آگاه می‌شوند که چرا باید برای ایده‌ی شما قدمی بردارند و همچنین انگیزه کافی برای سرمایه گذاری پیدا خواهند کرد.  

  • پیشنهاد پاداش: هر چند ایده‌ی خوب و جذابی داشته باشید، برای انگیزه دادن به سرمایه گذاران، بهتر خواهد بود. معمولا افراد کمی وجود دارند که بدون هیچ انتظاری، سرمایه خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

  • تعیین هدف: هدفی واقع گرایانه برای ایده‌ی خود مشخص کنید.

  • تبلیغات: برای این که ایده‌های خود را به دیگران معرفی کنید و افراد را جذب نمایید، روش‌های مختلفی وجود دارد. معمولا شبکه‌های اجتماعی گزینه‌ی خوبی برای تبلیغات هستند یا حتی از طریق وبلاگ نویسی می‌توانید تبلیغات خود را انجام دهید.

 

انواع کرادفاندینگ

کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی به چهار روش صورت می‌گیرد، که اهداکنندگان متفاوتی را هدف قرار می‌دهد:

کمک مالی: در حالتی که افراد در ازای مبلغی که در یک کمپین به فرد یا شرکتی پرداخت می‌کنند، چشم داشتی نداشته باشند. سرمایه گذارانی که با هدف حمایت از تجارت شما مبلغی را می‌پردازند.

بدهی: کمک‌های مبتنی بر بدهی، همان وام‌های (P2P) هستند، که یکی از انواع کرادفاندینگ محسوب می‌شوند. وام به وسیله بانک تامین می‌گردد و باید در زمان معینی با بهره بازپرداخت شود.

پاداش: معمولا پاداش‌ها به نسبت کمک‌های مالی فرق می‌کند تا مشارکت بیشتری را تشویق کند. 

حقوق صاحبان سهام: در بعضی از کمپین‌های کرادفاندینگ به پشتیبانان اجازه نمی‌دهند که مالکیت بخشی از شرکت مورد حمایت خود را داشته باشند.

 

مزایا و معایب تامین مالی جمعی

مزیت‌ها و معایب کرافاندینگ را در ادامه تفصیل خواهیم کرد.

مزایا:

  • روش ارزانی برای افزایش سرمایه

  • پلتفرم‌ها به عنوان ابزاری برای بازاریابی عمل می‌کنند.

  • انجمنی برای گرفتن بازخورد ایجاد می‌کنند.

معایب:

  • معمولا در مقدار جذب سرمایه محدودیتی وجود دارد.

  • با معرفی پروژه ریسک کپی برداری آن وجود دارد.

  • سرمایه ممکن است در معرض مقررات امنیتی  قرار گیرد.

 

استراتژِی کرادفاندینگ برای استارتاپ‌ها

با رعایت کردن مواردی که توضیح خواهیم داد، می‌توانید مناسب‌ترین استراتژی تامین مالی جمعی را برای کسب و کار خود پیدا کنید.

  • هدف خود را تعیین کنید:

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در هنگام شروع کمپین تامین مالی جمعی انجام دهید، مشخص کردن هدف سرمایه گذاری است. در صورتی که سرمایه جمع شده از هدف شما کمتر باشد؛ هیچ بودجه‌ای در اختیار کسب وکار شما قرار نخواهد گرفت.

  • پرسونای خود را پیدا کنید:

به دنبال افرادی باشید که ایده‌ی استارتاپ شما برای آن‌ها جذاب بوده و حاضر هستند برای آن سرمایه گذاری کنند. این افراد مخاطب هدف شما نامیده می‌شوند. پس از شناخت مخاطب خود باید برنامه ریزی کنید که از چه راهی با آنها ارتباط برقرار نمایید. 

  • انتخاب پلتفرم مناسب برای تامین مالی:

شما باید با توجه به شرایط و نیازهای کسب و کار خود یکی از پلتفرم‌ها را انتخاب نمایید.

  • آغاز تولید محتوا:

 تولید محتوا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی ایده‌های خود را به مخاطبان و سرمایه گذاران ارائه دهید. البته توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن مخاطب خود، کانال‌های ارتباطی مناسبی را انتخاب کنید. 

  • لندینگ پیج:

یکی از قسمت‌های مهم بازاریابی دیجیتال، ایجاد لندینگ پیج است. ساختن لندینگ پیج به شما کمک می‌کند، ایمیل افراد را برای عضو شدن در خبرنامه بگیرید و ‌آنها را به مخاطبان ایمیل مارکتینگ خود اضافه کنید.

  • ارتباط مداوم با مخاطبان:

بازاریابی محتوایی در مدت مدیدی تاثیر گذار خواهد بود. شما باید قبل از رسمی شدن کمپین خود، مخاطبان خود را جذب و اعتماد آنها را به دست آورید. این اعتماد از طریق تولید محتوای پیوسته و کاربردی کسب خواهد شد.

 

خطرات کرادفاندینگ

کرادفاندینگ نمونه‌ای از یک سرمایه گذاری جدید در مشاغل نوپا است، که میتواند بسیار خطرپذیر باشد. در ادامه خطرات یا ریسک‌های حاصل از کرادفادینگ را توضیح خواهیم داد.

  • فقط به سود هدف خود فکر نکنید، چرا که ممکن است کسب و کار شما دچار مشکل شود. مشاغل بسیاری در چند سال اول با شکست مواجه شده‌اند و تمامی بودجه خود را از دست داده‌اند. بنابراین ضرر و زیان کار خود را هم در نظر داشته باشید.

  • بازدهی ضمانت نمی‌شود، امکان این که سهام ارزش افزوده نداشته باشد، وجود دارد. بنابراین نمی‌توانید صد در صد روی سود خود حساب کنید.

  • ممکن است فروش سهام سخت باشد. شاید شما نتوانید سهام خود را به آسانی بفروشید.

 

چگونه میزان خطرات کرادفاندینگ را کاهش دهید؟

برای مدیریت ریسک سرمایه گذاری خود لازم است بر اساس توانمندی و حد تاب آوری مالی خود سرمایه گذاری کنید. به صورت معمول این حد برابر با 10% از درآمد در دسترس شما برای یک سال است.

قبل از اینکه سرمایه گذاری کنید، پلتفرم سرمایه گذاری تامین مالی جمعی را بررسی نمایید. پس از آنکه از مجاز بودن آن اطمینان حاصل کردید. مبلغ مورد نظر خود را باید پیش از واگذار کردن به پروژه، به حساب بانکی وب سایت تامین مالی جمعی واریز کنید.

در ابزار تامین مالی جمعی پول سرمایه گذاران در حساب اختصاصی شرکت تا زمان جمع شدن مبلغ مورد نظر باقی خواهد ماند و پس از تکمیل وجه در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت. به صورت معمول شرکت برای درخواست جمع آوری پول خود تضامین لازم از جمله ضمانت نامه تعهد پرداخت ارائه خواهد داد، که این امر ریسک سرمایه گذاری را به حداقل ممکن می‌رساند.

 

کرادفاندینگ در ایران

معمولا کسب و کارهای کوچکی که به تازگی جان گرفته‌اند، برای بهره مندی از منایع بانکی و تسهیلات  دولتی شانس کمتری دارند. روش تامین مالی جمعی توسط کارآفرینان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین دسترسی افراد به سرمایه گذار بسیار آسان و سریع می‌شود.

در ایران تامین مالی جمعی به این گونه است که صاحبان کسب و کار طرح‌های خود را که معمولا زود بازده بوده و نسبت به سپرده‌های بانکی و بعضی از بازارهای موازی، نرخ بازدهی بیشتری دارند را روی سکوهای دارای مجوز از شرکت فرابورس به سرمایه گذاران معرفی می‌کنند.

جهت مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما درآیفاند تماس حاصل نمایید.

 

با نظارت سازمان بورس، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، اطلاعات کسب و کارهای کوچکی که نیازمند بودجه برای جذب سرمایه گذارهستند را به اشتراک می‌گذارند.

یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت، عدم قانون مشخص در ایران بود که پلتفرم‌ها درگیر آن بودند.

ولی خوشبختانه در اردیبهشت سال 1397 سازمان بورس و اوراق بهادار ایران برای سهولت در اجرای سرمایه گذاری جمعی، دستورالعمل تامین مالی جمعی را تصویب نمود.

صاحبان پلتفرم‌ها موظف هستند، برای گرفتن مجوز با نهادهای مالی زیر نظر سازمان بورس عقد قرارداد داشته باشند.

در این راستا پلتفرم‌هایی که 6 ماه پس از تصویب این دستورالعمل موفق به گرفتن مجوز نشوند، در لیست پلتفرم‌های مجاز تامین مالی جمعی سامانه فرابورس قرار نخواهند گرفت. همچنین آنها از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسدود می‌شوند.

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با موضوع کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی آشنا کنیم. امروزه این روش به چالش بزرگی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران تبدیل شده است. کرادفایندینگ روشی برد برد برای هر دو طرف مقابل است، که رضایت افراد در کسب و کار و همچنین سرمایه گذاران را به دنبال خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر می‌تو‌انید با کارشناسان ما درآیفاند تماس حاصل فرمایید.