فناوری مالی یا همان فین تک، نوآوری جدیدی در نظام مالی است که توجه استارتاپ ها را به خود جلب کرده است؛ اما این تکنولوژی مالی چیست؟ ماهییت فین تک، نوآوری در خدمات بانکی و نظام مالی است؛ مانند خدمات پرداخت الکترونیک، انتقال پول، تخصیص چک، سرمایه گذاری، خدمات بیمه و حتی وام. در واقع فین تک یا تکنولوژی مالی با استفاده از زیرساخت های دیجیتال، فرایند های جدید و کارآمد تری را جایگزین فرایند های قدیمی در این حوزه ها کرده.

این تکنولوژی مالی در ابتدا به صورت ایجاد اپلیکیشن های خدمات بانکی و به صورت محدود برای برخی خدمات مورد استفاده قرار می گرفت. اما به مرور گسترش پیدا کرد و اکنون، با استفاده از این تکنولوژی شما عملا می توانید شعب بانک ها را از سطح شهر حذف کنید و تمام فرایند های لازم در خدمات بانکی را تنها با استفاده از تلفن های همراه هوشمند خود انجام دهید. این نظام جدید بانکداری تا کنون چنان چابک و کارآمد عمل کرده که با استفاده از آن در همین چند سال اخیر، بانک داری بدون شعبه و خدمات بانکی الکترونیک در ایران هم رواج پیدا کرده است و این چالشی جدی برای بانکداری سنتی در چند سال آینده است.

به طور کلی این تکنولوژی مالی در خدمات بانکی، هم می تواند مستقیما با کاربر نهایی یعنی مشتری در ارتباط باشد و هم می تواند خدمات بانکی ویژه ای را به کسب و کار ها ارائه کند؛ این کار به کسب و کار ها کمک می کند تا هزینه های مالی خود را پایین نگه دارند و سرعت و چابکی را برای خود به ارمغان آورند که این مسئله به خودی خود به معنی صرفه جویی در زمان نیز هست.

فین تک، فناوری مالی

کاربرد فین تک یا فناوری مالی در حوزه های مختلف

همان طور که گفته شد فین تک یا فناوری مالی در حوزه های مختلف نظام مالی کاربرد دارد که در ذیل به تفصیل به این حوزه ها خواهیم پرداخت:

  • نظام پرداخت الکترونیک:

شاید پرداخت الکترونیک با استفاده از تلفن همراه، ساده ترین مثال برای درک چیستی فناوری فین تک باشد. تکنولوژی فین تک به کاربران اجازه می دهد تا نقل و انتقالات مالی خود را با استفاده از اینترنت و تلفن های همراه به راحتی انجام دهند. در سال های اخیر همه ی افراد به نحوی از تلفن های هوشمند و خدمات پرداخت الکترونیک استفاده می کنند؛ طبق گزارشات شرکت آساتیستا (Statista) ترانکش هایی که در سال 2019 در جهان با استفاده از تلفن همراه و با عنوان پرداخت الکترونیک انجام شده، بیش از یک تریلیون دلار بوده. میزان این تراکنش ها آنقدر بالا است که شرکت هایی مثل اپل و علی بابا را نیز به ایجاد اپلیکیشن های اختصاصی برای انجام تراکنش های مالی ترغیب کرده.

  • خدمات بیمه در فناوری مالی:

در سال های اخیر تکنولوژی های مربوط به حوزه ی فین تک و تکنولوژی مالی تحولات عظیمی در خدمات بیمه ای ایجاد کرده اند؛ به عنوان یک مثال ملموس خارجی، می توان به فناوری اینشورتک اشاره کرد که خدمات بیمه ای متنوعی را پوشش می دهد. در ایران نیز برندهایی مانند ازکی، بیمیتو، بیمه بازار، ایران اینشونس، آپ، بیمه ملت و بیمیلاین هر یک تلاش می کنند خدمات بیمه ی متنوعی را در حوزه ی تکنولوژی مالی ارائه دهند.

کاربردهای فین تک

  • برنامه های بودجه بندی:

یکی دیگر از کاربرد های تکنولوژی مالیِ فین تک که در سال های اخیر بسیار رایج شده، استفاده از اپلیکیشن های بودجه بندی است. این اپلیکیشن ها به کاربران در دریافت گزارش های مالی و مدیریت درآمد، هزینه ها و پرداخت های ماهیانه کمک می کنند و در سال های اخیر محبوبیت چشم گیری بین کاربران پیدا کرده اند. از جمله ی این اپلیکیشن ها می توان به نرم افزار هلو، حسابداری شخصی نیوو و ساختمان یار اشاره کرد.

  • مشاوره ی مالی و سرمایه گذاری:

در سال های اخیر با گسترش سرمایه گذاری در بازارهای مالی از جمله بازار سهام، متخصصان و تحلیلگران این حوزه الگریتم هایی را نیز برای تحلیل این بازارها در قالب اپلیکیشن و اندیکاتور ارائه کرده اند. این نوع از تکنولوژی مالی بر اساس داده های موجود در بازار، مانند یک مشاور شخصی بهترین فرصت های سودآور مالی را به سرمایه گذاران و سهامداران پیشنهاد می دهد.

این اپلیکیشن ها در تمام طول شبانه روز در دسترس فعالان این حوزه هستند تا با دریافت داده های بازارها سهام و تجزیه و تحلیل آن ها سودآوری خود را در بازار افزایش داده و ریسک سرمایه گذاری شان را کم کنند.

شاید یکی از محبوب ترین و ملموس ترین نوآوری های این حوزه، توسعه ی برنامه های معاملات سهام باشد. سرمایه گذاران بازار استاک (سهام) تا پیش از این ناچار بودند برای انجام معاملات سهام به بورس اوراق بهادار مراجعه کنند؛ اما اکنون به راحتی می توانند با استفاده از سایت یا اپلیکیشن کارگزاری خود هر میزان از سهام هر شرکتی را که بخواهند خرید و فروش کنند.

  • تکنولوژی بلاکچین و حوزه ی رمز ارزها:

 شاید حوزه ی بلاکچین و ارز دیجیتال، مشهور ترین کاربرد فین تک یا فناوری مالی در حال حاضر باشد؛ با استفاده از این تکنولوژی مالی شما می توانید ارز دیجیتال، NFT ها و حتی زمین را در متاورس خرید و فروش کنید. این کار در صرافی های رمز ارز به راحتی قابل انجام است.

در کنار این خدمات، سرویس های بلاکچین با نگهداری داده ها به کاهش کلاهبرداری در حوزه رمز ارز کمک می کنند. شاید هنوز هم استفاده از این تکنولوژی مالی برای برخی کاربران ترسناک باشد؛ اما قطعا در سال های آینده نقش پر رنگی را در جهان ایفا خواهند کرد.

  • بستر های سرمایه گذاری و تامین مالی:

فناوری مالیِ فین تک در سال های اخیر تاثیر زیادی در همه گیری حوزه های سرمایه گذاری و تامین مالی داشته است؛ شرکت ها و سکوهای زیادی برای کمک به تامین مالی کسب و کارها و استارتاپ ها ایجاد شده اند. این شرکت ها با استفاده از تکنولوژی مالیِ فین تک، به سرمایه گذاران کمک می کنند تا پول خود را در بهترین شرکت ها و استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند و به این کسب و کار ها نیز کمک می کنند تا سرمایه ی مورد نیاز خود را جهت رشد و پیشبرد کسب و کار خود تامین کنند.

برای آشنایی بیشتر با این روش تامین مالی، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله ی کرادفاندینگ  ما را مطالعه کنید.

امنیت مالی در فین تک

امنیت پول و اطلاعات در فناوری مالی یا فین تک

هیچ وقت نمی توان با قطعیت گفت که پول و اطلاعات شما در بستر اینترنت امن و دور از دسترس کلاه برداران است؛ اما باید به این نکته توجه کرد که زندگی امروزه راهی جز استفاده از حوزه ی فین تک و فناوری مالی برای ما باقی نگذاشته است.

پس هر شخص باید با توجه به نوع فعالیت خود در این فضا، پروتکل های حفاظتی لازم را مخصوصا در استفاده از خدمات بانکی اتخاذ کند که در غیر این صورت می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای او ایجاد کند.

این پروتکل ها شامل استفاده از رموز امن برای اپلیکیشن ها و تراکنش ها، استفاده از کیف پول های مطمئن برای رمز ارز ها و عدم ایجاد دسترسی دیگران به اطلاعات محرمانه است.

 

در پایان

در این مقاله تلاش کردیم تا توضیحاتی هر چند ساده اما کاربردی در حوزه ی فین تک و فناوری مالی را با شما به اشتراک بگذاریم. همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین دستاوردهای این تکنولوژی مالی (فین تک)، ایجاد بستری مناسب برای تامین مالی جمعی  است. شرکت آیفاند با تیم مجرب خود، شما را در سرمایه گذاری در کسب و کار ها و استارت آپ ها یاری می کند. در صورت تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه، از طریق این لینک با بهترین فرصت های سرمایه گذاری آشنا شوید.