ضمانت نامه تعهد پرداخت ، سند یا قراردادی است که صادر کننده آن تعهد می کند تا تاریخ مشخص در صورت درخواست متقاضی، مبلغ مشخصی را به منظور مشخص، به ذی نفع پرداخت کند؛ این قرارداد بدون قید و شرط است و به محظ درخواست ذی نفع به او پرداخت می شود.

شرکت های متقاضی تامین مالی جمعی، برای تضمین اصل پول سرمایه گذاران نیاز به اخذ ضمانت نامه از صندوق های پژوهش و فناوری و یا بانک ها دارند.

در این مقاله به نحوه ی دریافت ضمانت نامه از این 2 ارگان و مراحل دریافت آن می پردازیم.

 

دریافت ضمانت نامه تعهد پرداخت از بانک ها

از آنجایی که ضمانت نامه تعهد پرداخت بار مالی زیادی ایجاد می کند، بانک ها شرایط سفت و سختی برای صدور این نوع ضمانت نامه دارند؛ با این وجود مراحل دریافت ضمانت نامه از بانک ها به شرح زیر است:

  • ارسال نامه درخواست از طرف ذی نفع (آی فاند):

در مرحله ی اول ذی نفع که در قراردادهای تامین مالی جمعی، سکوی آیفاند است، باید برای شرکت متقاضی، نامه ای به منظور درخواست صدور ضمانت نامه به بانک ارسال کند. در این نامه باید علاوه بر معرفی شرکت و نماینده ی آن، علت صدور ضمانت نامه، مدت زمان و مبلغ آن مشخص باشد.

 

  • اعتبار سنجی:

بانک ها پس از دریافت نامه درخواست صدور هر دو شرکت ذی نفع و متقاضی را اعتبار سنجی می کند؛ این اعتبارسنجی شامل اعتبار سنجی مالی شرکت ها، اعضای هیئت مدیره و صاحبین امضای آن، بررسی صورت های مالی و میانگین حساب شرکت ها است.

 

  • اعلام شرایط و دریافت مدارک:

چون نقد شوندگی برای بانک ها اهمیت بالایی دارد، این ارگان ها معمولا بین 20 تا 100% مبلغ ضمانت نامه را سپرده یا در حساب بلوکه می کنند و مابقی مبلغ را سند ملکی معتبر به عنوان وثیقه دریافت می کنند.

 

  • دریافت کد سپام و صدور ضمانت نامه:

پس از تایید مدارک، ضمانت نامه ها و وثایق شرکت، بانک ها با درخواست به بانک مرکزی، کد سپام را جهت صدور ضمانت نامه دریافت کرده و وضمانت نامه تعهد پرداخت را برای متقاضی صادر می میکنند.

 

مدت زمان دریافت ضمانت نامه تعهد پرداخت از بانک، کاملا بستگی به مدت زمان ارسال مدارک برای بانک و روند اعتبار سنجی بانک مورد نظر دارد و قابل پیشبینی و تخمین نیست.

 

ضمانت نامه صندوق

دریافت ضمانت نامه تعهد پرداخت از صندوق پژوهش و فناوری

دریافت ضمانت نامه از صندوق های پژوهش و فناوری روند سریع تر و راحت تری نسبت به بانک ها دارد؛ اما همچنان کلیه ی مراحل اعم از اعتبار سنجی و اعلام شرایط و وثایق باید طی شود. در زیر به مراحل دریافت ضمانت نامه از صندوق ها می پردازیم:

  • ارسال نامه معرفی شرکت:

در مرحله اول مشابه دریافت ضمانت نامه تعهد پرداخت از بانک، شرکت ذی نفع که در اینجا سکوی تامین مالی جمعی آی فاند است، نامه ای جهت معرفی شرکت متقاضی تامین مالی جمعی به صندوق پژوهش و فناوری ارسال می کند که در آن علاوه بر معرفی شرکت متقاضی و نماینده ی آن، باید مبلغ، مدت و نوع ضمانت نامه نیز مشخص باشد.

به دلیل بار مالی که ضمانت نامه تعهد پرداخت برای صندوق پژوهش و فناوری ایجاد می کند، این نامه ابتدا باید به تایید مدیر عامل صندوق و مدیر مالی آن برسد و سپس وارد مراحل دیگر می شود.

 

  • اعتبار سنجی متقاضی بر اساس مدارک ارائه شده:

در مرحله ی دوم، صندوق پژوهش مدارکی اعم از صورت های مالی، اظهارنامه مالیاتی، آگهی تغییرات هیئت مدیره، اعتبار سنجی های مالی شرکت و اعضای هیئت مدیره ی آن را دریافت و بررسی می کند.

 

  • اعلام شرایط و موارد مورد نیاز به شرکت:

پس از بررسی مدارک شرکت، صندوق پژوهش و فناوری اعلام می کند که آیا حاضر به ضمانت شرکت هست یا نه و در صورت تایید، با صدور چه میزان ضمانت برای شرکت موافقت شده است.

سپس صندوق وثایق مختلفی را جهت کاهش ریسک مالی از شرکت طلب می کند که شامل موارد زیر است:

  • 15 تا 20 درصد وجه نقد به صورت سپرده
  • ایجاد حد اعتبار
  • دریافت وثیقه ملکی
  • چک و سفته

پس از این مرحله، مبلغ ضمانت نامه و کارمزد توسط صندوق پژوهش و فناوری به شرکت اعلام شده و شرکت فیش واریز کارمزد و... را برای صندوق ارسال می کند.

سپس صندوق کد سپاص را جهت صدور ضمانت نامه تعهد پرداخت از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت می کند.

 

  • عقد قرارداد:

در مرحله ی نهایی ضامنین، صاحبین امضا و اعضای هیئت مدیره شرکت، جهت عقد قرارداد به صورت حضوری در محل صندوق پژوهش و فناوری حاضر شوند.

اگر شرکت وثیقه ملکی گذاشته باشد، نیازی به حضور همه ی اعضای هیئت مدیره نیست و فقط لازم است که صاحبین امضا و وثیقه گذار در محل صندوق حضور پیدا کنند.

 

مدت زمان دریافت ضمانت نامه تعهد پرداخت از صندوق های پژوهش و فناوری، در صورت همکاری کامل شرکت با صندوق، بین 1 تا 3 روز کاری است.

 

ایجاد حد اعتباری

حد اعتباری حداکثر مبلغ اعتباری است که بانک یا صندوق پژوهش و فناوری یا هر نهاد مالی دیگری در اختیار شخص حقیقی یا حقوقی قرار می دهد. صندوق های پژوهش و فناوری جهت صدور ضمانت نامه در مبالغ بالا از متقاضیان درخواست می کنند تا حد اعتباری ایجاد کنند. برای این کار متقاضی باید مدارک زیر را به صندوق ارائه کند:

  • اعتبار سنجی اعضا و شرکت
  • اظهار نامه آخرین سال
  • پرینت گردش حساب 3 ماه آخر شرکت
  • لیست بیمه
  • لیست دارایی های اعضا

در موارد فوق صندوق بر میزان سرمایه شرکت، میزان بدهی و دارایی آن، میزان سود و زیان و حقوق صاحبان سهام شرکت تاکید ویژه دارد. همچنین بدهی بانکی تاثیر دوبل منفی دارد.

 

در پایان

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، متقاضیان تامین مالی جمعی، به منظور تضمین اصل پول سرمایه گذاران، نیاز به دریافت ضمانت تعهد پرداخت از بانک ها و یا صندوق ها پژوهش و ارائه دارند. توضیح داده شد که روند دریافت این ضمانت نامه ها از طریق صندوق های پژوهش می تواند سریع تر و آسان تر از دریافت آن از بانک باشد و در نهایت روند دریافت ضمانت نامه از هر دوی این نهادهای مالی توضیح داده شد.

اگر در روند تامین مالی جمعی برای شرکتتان هستید کارشناسان آی فاند در این راه همراه شما هستند. اگر قصد جذب سرمایه از طریق تامین مالی جمعی دارید اینجا کلیک کنید.