برای اخذ بهترین تصمیمات مالی، یکی از الزامات، شناخت و درک نوع شخصیت خود و دیگران است که در موفقیت سرمایه گذاران نقش بسزایی ایفا می‌کند زیرا درک تیپ شخصیتی سرمایه گذاری کمک می‌کند در انتخاب سبد سرمایه گذاری عملکرد بهتری داشته، ریسک سرمایه‌گذاری را مدیریت کنیم و حتی روابط مالی خود را نیز ارتقا دهیم که بهبود عملکرد مالی و افزایش سودآوری را به دنبال دارد.

تیپ‌های شخصیتی در دیدگاه‌های مختلف متنوع است، در این مقاله نیز یکی از انواع تیپ‌های شخصیتی آورده شده است تا شما بتواند با شناخت تیپ شخصیتی خود می‌توانید سیاست سرمایه گذاری بهتری برای خود انتخاب کنید.

مدل رفتاری که در ادامه معرفی خواهد شد، توسط تام بیلارد، لری بیهل و ران کایزر ایجاد شده است.

انواع تیپ‌های شخصیتی

در سرمایه گذاری دو مدل رفتاری وجود دارد، برخی افراد ریسک پذیر و تندرو و برخی افراد ریسک گریز و مراقب هستند. براساس سطح اطمینان مضطرب یا با اعتماد به نفس، در این مدل رفتاری، انواع سرمایه گذاران در چهار دسته قرار می‌گیرند.

  1. شخصیت فردگرا: این افراد بسیار دقیق و تحلیلگر بوده و محدودیت‌های خود به عنوان سرمایه گذار را درک می‌کنند. افراد فردگرا کنترل سفر سرمایه گذاری خود را به سادگی در دست دارند.
  2. شخصیت ماجراجو: این سرمایه گذاران، کارآفرین و با اراده بوده و به توانایی‌های سرمایه گذاری خود اطمینان دارند و به دنبال موفقیت‌های بعدی خود هستند.
  3. شخصیت سلبریتی: این افراد هوس سرمایه گذاری دارند، در تعداد سرمایه گذاری بسیار افراطی عمل می‌کنند، درک چندان مناسبی از سرمایه گذاری ندارند و اطلاعاتشان از سرمایه گذاری کم و ناکافی است.
  4. شخصیت نگهبان: این دسته از سرمایه گذاران بسیار ریسک گریز اند، این افراد تمایل به حفظ ثروت خود دارند و به شایعاتی که از دیگران یا رسانه‌ها می‌شنوند وزن زیادی می‌دهند. این افراد در مورد سرمایه گذاری در بازارهای سهام تردید کرده و در ایده آل ترین حالت در هزینه‌های خود نیز محطاطانه عمل می‌کنند و تمایلی به پذیرش ریسک سرمایه گذاری ندارند.

بررسی نوع رفتار سرمایه گذاران در ابتدا و طول سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف نشان داده است که بیشتر سرمایه گذاران پنج ویژگی خاص دارند. این ویژگی‌ها شامل بی‌باک، سخت‌کوش، عجول، محتاط و هیجانی است.

ویژگی شخصیتی سرمایه گذاران

  1. سرمایه گذاران بی باک: این دسته از افراد بسیار انعطاف پذیر بوده و هر اتفاقی در مسیر سرمایه گذاری بیفتد برای آن آمادگی لازم را دارند. این سرمایه گذاران به طور ویژه ای برون گرا هستند. این افراد به سرمایه گذاری بیش از سایر حوزه‌ها علاقه مند هستند و برای اجرای امور نیز از یک مشاور کمک می‌گیرند. این سرمایه گذاران بهترین نوع رفتار سرمایه گذاری را دارند.
  2. سرمایه گذاران سخت‌کوش: این سرمایه گذاران نسخه درون گرای سرمایه گذاران بی باک اند، رفتارهای مناسب سرمایه گذاری را می‌شناسند و اجرا می‌کنند، حتی صورت حساب‌ها و فاکتورها را نیز کاملاً مطالعه می‌کنند اما اهمتی به سوابق قبلی نمی‌دهند و عکس العملی نسبت به جبران خسارت‌ها و ضررها در دورهای زمانی مختلف نیز نشان نداده و خواستار جبران آن نمی‌شوند. این نقطه منفی میان رفتارهای شایسته این دسته از سرمایه گذاران است.
  3. سرمایه گذاران عجول: این افراد با روند بازار و سرمایه گذاری کاملاً سازگارند و در مقایسه با سایر تیپ‌های شخصیتی کمتر به سراغ سرمایه گذاری مستقل می‌روند. از این رو، سرمایه گذاری جمعی برای این افراد بسیار مناسب است. این افراد از مشاوران مالی کمک می‌گیرند اما صورت حساب ضرر و زیان خود را بررسی نمی‌کنند و به آن چندان اهمیت نمی‌دهند. این افراد پیش از شروع فعالیت صبر زیادی ندارند و تحقیقات کافی انجام نمی‌دهند.
  4. سرمایه گذاران محتاط: این دسته از افراد بسیار درون گرا بوده و علاقه‌ای به مشورت با دیگران برای اهداف و مسیر سرمایه گذاری خود ندارند. در کنار این ویژگی، سرمایه گذاران محتاط علاقه چندانی به کسب تجربیات جدید نیز نداشته و هر چیزی را تجربه نمی‌کنند. همچنین کمتر دیده شده که این افراد سوابق مالی پیشین خود را بررسی کنند.
  5. سرمایه گذاران هیجانی: هیجانی ها تا آنجا که امکان دارد وارد عرضه سرمایه گذاری نمی‌شوند اما زمانی که تصمیم بگیرند وارد این حوزه شوند بدون مطالعه و تحقیق درباره مناسب بودن یا نبودن فعالیت مورد نظر، با توجه به سلیقه خود بی گذار به آب می‌زنند. بنابراین بهتر است برای سرمایه گذاری از روش‌های امن تری همچون تأمین مالی جمعی استفاده کنند تا طعمه افراد سودجو نیز نشوند.

رابطه تیپ شخصیت سرمایه گذاری با تأمین مالی جمعی

پلتفرم تأمین مالی جمعی آیفاند سعی کرده شرایطی را فراهم کند که سرمایه گذاران با انواع تیپ‌های شخصیتی بتوانند با خیال راحت سرمایه گذاری خود را انجام دهند. تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ برای انواع تیپ‌های شخصیتی مناسب است زیرا در تأمین مالی جمعی می‌توان با بررسی طرح‌های ارائه شده بهترین تصمیم را براساس وضعیت مالی و ویژگی‌های شخصیت سرمایه گذار اتخاذ کرد.

برای مثال، اگر شما از جمله سرمایه گذاران بی باک هستید، تأمین مالی جمعی روشی مناسب برای سرمایه گذاری شماست زیرا این افراد پیش از شروع فعالیت صبر زیادی ندارند و تحقیقات کافی انجام نمی‌دهند بنابراین تأمین مالی جمعی که روشی قابل اعتماد است برای این افراد مناسب است. در پلتفرم تأمین مالی جمعی آیفاند نیز، پیش از اجرای هر طرح بر روی سکو نیز، کارشناسان آیفاند، هر طرح را کاملاً و به طور سختگیرانه ارزیابی می‌کنند که همین موضوع ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

سکوی تأمین مالی جمعی آیفاند سعی کرده به نحوی عمل کند که سرمایه گذاران با هر شخصیت سرمایه گذاری بتوانند با اطمینان در طرح‌ها سرمایه گذاری کنند. به عنوان مثال اخذ ضمانت‌نامه تعهد پرداخت برای همه طرح‌ها، از جمله اقداماتی است که انجام شده تا در در آیفاند هیچ محدودیتی برای انواع تیپ شخصیتی سرمایه گذاری وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

به یاد داشته باشید که شناخت شخصیت سرمایه گذاری‌تان راهکاری است برای تصمیم‌گیری بهتر و به دنبال آن انتخاب روش سرمایه گذاری مطمئن. از طرفی زمان انتخاب یک مجموعه برای سرمایه گذاری اولین چیزی که باید مورد بررسی قرار دهید قانونی، معتبر بودن و فعالیت آن مجموعه زیر نظر مراجع معتبر است که باید به عنوان الزام در هر سرمایه گذاری بررسی شود.

پلتفرم تأمین مالی جمعی آیفاند با مجوز رسمی از فرابورس و تحت نظارت سبد گردان الگوریتم فعالیت می‌کند تا انواع سرمایه گذاران بتوانند با اطمینان خاطر از قانونی بودن این روش سرمایه گذاری خود را انجام دهند.